Dnes je 29. 09. 2024
svátek má Michal

TIP na cyklovýlet kolem Novozámeckého rybníka

Přijměte pozvání českolipského Regionálního turistického informačního centra na krásný cyklovýlet okolo Novozámeckého rybníka.

Sedněte na kola a vydejte se s námi na nenáročný výlet za krásami blízkého okolí České Lípy. Vyrazte z Lípy přes Sosnovou směrem na Zahrádky. Ze silnice vedoucí Zahrádkami si všimněte nádherné třípodlažní stavby bývalého mlýna Heinricha Schwarze, jehož novorománská podoba fasády je z roku 1865. Mlýn fungoval ještě na začátku dvacátého století, ale v 80. letech bylo mlýnské kolo definitivně zastaveno a krásný mlýn tak osaměl. Nyní je v soukromých rukách a jen letmým pohledem ze sedla kola se zdá, že se blýská na lepší mlýnské časy v podzámčí.

Na první odbočce vlevo najeďte na cyklotrasu 3053. Pokud neodbočíte, zastavte se u vodní technické památky – Novozámecké průrvy. Tento 175 metrů dlouhý kanál byl vybudován ve 14. století za krále Karla IV. Odtok z rybníka je pojmenován jako Robečský potok, který pak dále protéká veleznámým Peklem a u České Lípy vytváří jeden z přítoků řeky Ploučnice. Cyklotrasa 3053 vás dovede přes Robečský potok, dále pak pod hlavní komunikací č. 9 k Novozámeckému rybníku. Novozámecký rybník je již od roku 1933 národní přírodní rezervací, důležitou pro život a ochranu cca 220 druhů volně žijících ptáků. Zastavte u ptačí pozorovatelny s informační tabulí a seznamte se s obyvateli tohoto krásného místa. Při troše štěstí můžete některé i spatřit. Žijí zde i velice vzácné druhy, například orel mořský, orlovec říční, jeřáb popelavý, moták pochop, husa velká, nebo sýkořice vousatá. Z pozorovatelny je vidět také nedaleká zřícenina hradu Jestřebí nebo majestátný královský hrad Bezděz.

Cyklotrasa vás dál mezi loukami a pastvinami povede na Karasy a směrem na Jestřebí a Sluneční Dvůr. Ti, kteří chtějí ještě pokračovat dále, se mohou napojit ve Slunečním Dvoře na cyklotrasu 3045 směrem k Provodínu. Z této cyklotrasy je vidět známá Lysá skála, 419 m vysoký neovulkanický kopec známější pro svůj vzhled pod lidovým českolipským názvem jako Spící panna. Černý monolit – připomínající profil obličeje dívky – vystupuje nad dalších pět skalních suků, jimž se také říká Provodínské kameny. A kam můžete z Lysé skály dohlédnout? Odměnou za téměř horolezecký výkon na vrchol skály (nedoporučujeme malým dětem) bude překrásný výhled do širokého okolí na Ralskou pahorkatinu s Ještědským hřbetem za ní, vpravo od Ještědu lze za dobré viditelnosti dohlédnout až do Krkonoš. Uvidíte města Česká Lípa, Nový Bor, Zákupy, Mimoň a další okolní vesnice. Mezi Novým Borem a Zákupy si všimněte Svojkovských stěn a panoramat Lužických hor.

Jako vzpomínku na svůj výlet si můžete v informačním centru koupit krásné turistické vizitky s motivem Novozámeckého rybníka i Lysé skály. Celá trasa je rovněž sjízdná na koloběžkách, které si již brzy budete moct vypůjčit také v informačním centru a směle vyrazit vstříc našemu krásnému okolí. A jestli máte rádi místní lidové pověsti, najděte si tu o čertovi a krásné dívce, která dala jméno Lysé skále…

Přejeme pohodové jarní květnové kilometry.