Obscenita nejen ve filmu Persona od Ingmara Bergmana

Verze pro tisk |

U příležitosti přehlídky nově zdigitalizovaných filmů Ingmara Bergmana, která probíhá v Doksech již od loňského roku, se v kině Máj uskuteční komponovaný pořad s ukázkami z filmů a projekce Bergmanova slavného filmu Persona.

Přednáška Obscenita ve filmu

Nad smyslem obscenity ve filmové tvorbě Ingmara Bergmana, Vilgota Sjömana, Nagisy Ošimy a dalších mistrů moderní kinematografie se zamyslí filmový kritik a historik Vladimír Hendrich. Ve svém devadesátiminutovém komponovaném pořadu se bude soustředit na vybrané filmy se sexuálně-erotickými a domněle či skutečně pornografickými prvky. Námětem pořadu je proměňující se charakter sexuálně-erotických filmů nejenom ve vztahu k cenzuře, ale také ve vztahu k mainstreamovým „kasaštykům“ na straně jedné a k tzv. obscénním opusům průkopníků moderní filmové režie na straně druhé.

Po přednášce, doprovázené ukázkami z filmů, následuje přestávka s občerstvením a po ní od 20.00 hodin projekce Bergmanova filmu Persona.

Po skončení filmu následuje beseda, v rámci které se mj. společně zamyslíme nad určitými kontexty vnímání tohoto Bergmanova díla ve světle jeho sexuálních konotací. Snímek Persona obsahuje totiž i tzv. obscénní sekvenci s popisem „gruppensexové“ orgie dvou mladých žen se dvěma nezletilými chlapci.

Několik zajímavostí o filmu Persona

Překlad této sexuální příhody, kterou vypráví jedna z protagonistek filmu, Alma, se dostával do Čech věru klopotnou cestou. V roce 1967 vyšel scénář filmu Persona v měsíčníku Film a doba, ale všechny podstatné pasáže Almina popisu sexuální orgie ve Filmu a době chybějí a jsou nahrazeny třemi tečkami. V roce 1968 se začal snímek Persona promítat v našich kinech a vylíčení této sexuální orgie se v českých titulcích sice objevilo, ale překlad byl stručnější, než nezbytné krácení Almina monologu při tvorbě titulků vyžadovalo: pár důležitých faktů se v titulcích neobjevilo. A tak si našinec mohl necenzurovanou českou verzi Almina sexuálního zážitku přečíst teprve v roce 2000, když scénář Persony pro nakladatelství Paseka ještě spolu s dalšími Bergmanovými scénáři přeložil Zbyněk Černík.

Ve filmu, který vznikl v období Bergmanovy těžké nemoci provázené tvůrčí krizí, se režisér dotkl závažné otázky pravdy v umění a identity umělce – konkrétně herečky Elisabeth Vogler (Liv Ullmann), která odmítá nadále hrát umělé role na jevišti. Únik od veřejné masky – "persony" se však stane jen dočasným přijetím jiné úlohy. Příběh rozvíjí zvláštní vztah dvou rozdílných a zároveň v něčem podobných žen – herečky Elisabeth, která se na protest rozhodla mlčet, a její ošetřovatelky Almy (Bibi Andersson), která naopak mluví ráda a svěřuje Elisabeth svá intimní tajemství a touhy.

Snímek, který snímal renomovaný Sven Nykvist, byl oceněn švédskými Národními cenami Guldbagge za Nejlepší herečku (Bibi Andersson) a za Nejlepší film. Americká filmová kritika mu kromě ceny za Nejlepší film a herečku udělila též Cenu za režii.

30. 5., 17:30 – přednáška Vladimíra Hendricha Obscenita ve filmu | 20:00 – projekce filmu Persona Ingmara Bergmana | kino Máj Doksyvstupné na přednášku je 50 Kč, diváci se zakoupeno vstupenkou na film Persona mají vstup zdarma 

Nahoru