A. Losová: LK má stipendia, jednotné přij. zk. na SŠ i TechUp

Verze pro tisk |

Reaguji na článek libereckého zastupitele pana Ondřeje Červinky „Nikoli špatná rozhodnutí, žádná rozhodnutí“ uveřejněném na publicistickém a diskusním portálu Týden v Libereckém kraji, Parlamentní listy nebo MF Dnes.

Na úvod je třeba uvést, že slova, která O. Červinka cituje, řekl organizátor Novoročního setkání pedagogů a politiků Euroregionu Nisa na Kristýně v Hrádku n. N. doktor Jiří Týř a nikoliv hejtman LK Martin Půta. V diskuzi, která na setkání probíhala k tématu nedostatku technicky kvalifikovaných odborníků, zaznívala kritika celého systému vzdělávání v České republice, tedy od škol mateřských až po školy vysoké.

Pokud mám reagovat na kritiku soustavy středních škol v Libereckém kraji, tak s pomocí „tvrdých dat“. Na níže uvedených grafech vycházejících z dat Národního ústavu pro vzdělávání ČR, jsou zobrazeny podíly žáků přijatých do prvních ročníku středních škol ve srovnání Libereckého kraje a ostatních krajů ČR (tedy minimální, maximální podíly a průměrný podíl v celé ČR) ve školním roce 2011/2012. Z grafu je jednak patrné, že Liberecký kraj má nadprůměrný počet žáků v učebních oborech, naopak v maturitních oborech se pohybuje pod průměrem republiky, jedná se přitom o dlouhodobý stav. Z hlediska oborového zaměření nadprůměrně jsou v našem kraji zastoupeny obory strojírenské či stavební, po kterých tak často volají zaměstnavatelé a které také kraj podporuje prostřednictvím níže zmíněného stipendijního programu. Naopak, kraj má dlouhodobě vysoký podíl oborů ekonomického zaměření. Velmi často se také kritizuje kapacita gymnázií, přitom u nás je jejich podíl pod průměrem České republiky.

Podíly žáků 1. ročníků středních škol podle zaměření vzdělání (vč. odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) ve školním roce 2011/2012

Podíly žáků 1. ročníků středních škol podle kategorie vzdělání (vč. odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) ve školním roce 2011/2012


Liberecký kraj dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti středního vzdělávání a i přes relativně dobrou situaci činí proak
tivní opatření, jejichž cílem je preventivně působit na možné výkyvy.

Mezi tato opatření řadím zejména:

- Aktuálně realizovaný projekt TechUp, bližší informace zde.

- Stipendijní program Libereckého kraje, díky kterému se podařilo alespoň zastavit propad zájemců o studium řemeslných intenzivně poptávaných na trhu práce. V letošním roce je v rozpočtu alokována na tento účel částka 2 miliony korun.

- Za zásadní systémovou podporu zvyšování kvality ve vzdělávání považujeme zavedení jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory středních škol a stanovení pevné hranice úspěšnosti na gymnáziích.

Ačkoliv na tom v Libereckém kraji nejsme tak špatně, jak se často hovoří, přivítám jakékoliv podněty k odborné diskusi nad možnou modernizací středního vzdělávání.

Nahoru